CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, February 12, 2009

Kain putih yang kita corakkan......

Sambil menunggu Tia habis menyusu saya saya suka baca blog kengkawan 'community window' . Selain drpd mengetahui perkembangan mereka.. ia juga ada bahan yang berguna utk dipraktikkan dalam kehidupan seharian...
cthnya dalam blog http://livingwithqimy.blogspot.com aku selalu rasa teruja nak mengetahui perkembangan anis yang dah nak masuk 3tahun. betapa cerdik dan mature nya dia dlm melalui liku-liku hidup yang baru bermula... maybe Qim banyak mempengaruhi hidupnya.. seluruh hidupnya banyak dihabiskan dengan ibunya yang tak putus2 membentuk peribadinya.. ialah anak ibarat sehelai kain putih untuk kita mencorakkannya... sama ada kita ingin corak yang abstrak maka abstraklah dia.. kalau kita corakkan batik.. batiklah dia... sebab itu.. antara salah satu sebab kegagalan anak2 dalam melayari kehidupan seharian adalah disebabkan oleh ibu bapa..
Perkara ini membuatkan aku sering termenung.. memikirkan adakah aku boleh menjadi ibu yang baik.. sebagaimana aku yg dididik oleh kedua ibu bapaku...?
setiap ibu bapa mau yg terbaik untuk anak2nya...
http://budakkenit.blogspot.com juga memberi aku satu macam rasa... xsabar rasanya nak melihat anakku Tia membesar secerdik anak sedara Awa.. pelbagai gelagat yang mencuit hati yang kita bleh temui di blog ini.. Sebenarnya tumbesaran dan corak pemikiran kanak2 ini boleh dibentuk sejak dari dalam kandungan lagi... sebab tuh aku selalu rasa bersalah pada Tia kerana sewaktu aku mengandungkan dia aku selalu naik angin.. aku xmo tia ikut perangai aku yg satu tuh.. mudah2an tia ikut perangai ayahnya yg cool.. Amin...
Bila aku baca suratkhabar hari-hari mesti ade kes... xkiralah kes bunuh.. rogol.. dan mcm2 lagi.. tp kisah yg aku xleh lupakan adalah kesah adik nutin jazlin bt. jazimin... ngerinya aku.. melihat keganasn manusia.. sesama manusia malah sesama Islam.. setelah menjadi ibu brlah akulebih mengerti erti kasih sayang seorg ibu...mungkin orang lain telah melupakannya tp ibu xkan lupa.. lebih2 lg ia sgt tragis.. Moga2 rohnya dicucuri rahmat.. Amin.. moga2 tiada lg mangsa keganasan spt itu hendaknya...

1 comment:

Qimy said...

uish rehan..puji melambung3 budak anis ni..jgn lupa sertai pujian tu ngan ucapan subhanallah..bio jd doa sket kata3 ko tu..mudahan3 dia btoi cerdik. :)

eh tia apa kurangnya beb..at least ko dah praktik wat account masa ngandungkan dia..haaa..mana tau dah beso leh jd cam chedin..ahaha...:p

bab nurin tu mmg sedih kan..kita ibu3 ni mmg terasa la kalo baca kes3 cenggini..harap jauhkanla keturunan kita dr tragedi3 buruk. amin.